M otorový olej je vysoko prepracovaný produkt s množstvom špeciálnych prísad a obmedzenou životnosťou. Záťaže ako mechanické namáhanie či teplotné zmeny prispievajú k zhoršovaniu jeho pôvodných vlastností. Používaním sa každý olej časom dostane až na kritickú hranicu a jeho mazacia schopnosť takmer úplne vymizne. Olej plní funkciu premazávania dôležitých častí motora a tiež na chladenie rôznych komponentov. Z motora tiež odstraňuje mnoho nečistôt, ako karbón, či kovové „piliny“, ktoré vznikajú opotrebovaním. Taktiež zabraňuje vzniku korózie, alebo znehodnoteniu farebných kovov, ktorých je v moderných agregátoch pomerne veľa. Ako už iste tušíte, práve opotrebenie oleja je jeden z hlavných dôvodov, prečo ho treba vymeniť.
Kedy vymeniť olej
Všeobecne známy interval výmeny minerálnych olejov je po odjazdení 12.000-15.000 km a viac. Pri syntetických je dobré vymeniť po 15.000-17.000 km. Čo však mnohí nevedia je, že pokiaľ väčšinu času jazdíte v mestskej premávke, je vhodné výmenný interval skrátiť.
Moderné motory majú zväčša uvedený interval výmeny oleja 20.000 km, niekedy dokonca až 30.000 km. V tomto prípade sa však používajú syntetické oleje s predĺženou trvanlivosťou (takzvané longlife oleje). Treba však povedať, že takéto údaje, dokonca aj keď hovoríme o longlife olejoch, nie sú často úplne pravdivé. Pokiaľ je olej výrazne znehodnotený, može zaniest olejové čerpadlo, alebo upchať mazacie kanáliky, čo by malo za následok ovplyvnenie regulačných prvkov v motore.
Dnes už je bežné, že palubné počítače áut upozorňujú na nutnosť výmeny oleja v zavislosti od opotrebenia oleja a počtu prejazdených kilometrov.
Odporúčame držať sa pokynov a zbytočne nepredlžovať životnosť oleja. Dlhší výmenný interval môže spôsobiť nárast kyslosti oleja, čo sa v konečnom dôsledku výrazne negatívne podpíše na vnútornej korózii motora a na jeho cekovom opotrebovaní.
Rýchlosť degradácie vlastností oleja závisí od rôznych faktorov, napríklad štýl jazdy, pravidelná údržba, alebo kontrola hladiny.
Životnosť oleja
Na samotnú životnosť oleja majú vplyv rôzne faktory, ako napríklad jeho vlastnosti, aditíva od výrobcu, alebo podmienky z reálneho života. Časté studené štarty bez poriadneho zahriatia môžu výrazne skrátiť jeho životnosť. Z pravidla platí, že pokial auto používate zároveň v meste aj na dlhších cestách, tak sa vám syntetický olej znehodnotí najneskôr po 15.000 km a dokonca aj longlife oleje nevydržia viac ako 20.000 km.
Pri striedavom používaní v meste aj na dlhších cestách sa bežne dostupný syntetický olej znehodnotí najneskôr po 15 000 km a dokonca aj špeciálne longlife oleje nevydržia viac než 20 000 km. Pokial teda ide o životnosť oleja, nespoliehajte sa až tak na odporúčania automobiliek, ale skôr na odborné skúsenosti mechanikov.
Kvalita oleja
Určite netreba prikladať veľkú váhu krajine výrobcu, viskozite oleja, ani jeho syntetickému, alebo minerálnemu základu. Dôležité je podotknúť, že samotná kvalita oleja nevplýva na jeho výmenný interval. Ten určuje výrobca motora a súčasne uvádza minimálnu prípustnú špecifikáciu. Z pravidla platí, že vyššia výkonová trieda oleja nepredĺži výmenný interval, ktorý je skôr daný hlavne konštrukciou motora.
Aký olej zvoliť
Návod na obsluhu a údržbu vášho vozidla iste obsahuje informáciu o výrobcom odporúčanom motorovom oleji. Okrem odporúčania výrobcov sú oleje označované takisto aj medzinárodnými platnými značkami (SAE alebo ACEA).
Okrem servisnej knižky môžete nájsť informáciu o predpísanom type oleja vo vašom aute aj na štítku pod prednou kapotou auta.
Dodržiavať treba ako parametre noriem, tak aj viskozitu. Mnoho výrobcov má vlastné normy (napríklad Peugeot, VW Group, Mercedes, Ford, atď). Tieto normy obsahujú špecifické potreby rôznych motorov a práve preto ich treba dodržiavať.
Pri výrazne starších motoroch sa zachovajte pri výmene olej s rovnakou úrovňou, akú mal olej, ktorý sa používal v motore dlhodobo. Ak potrebujete rýchlo vyhľadať olej, ktorý sa má použiť vo vašom aute, navštívte túto stránku.